1. Програма педагогічної інтернатури на 2025/2026 н.р.
2. НОРМАТИВНО-ПРАВОВА БАЗА ЗАПРОВАДЖЕННЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ ІНТЕРНАТУРИ
3. Положення про педагогічну інтернатуру
4. Інструменти для діагностики
5. Рекомендації для практичних психологів
ЗАТВЕРДЖУЮ
Директор Розівського ОЗЗСО
Віра Тарасенко
«05». 09 .2025 року
Програма
педагогічної інтернатури
на 2025--2026н.р.
І. Загальні положення
Підстава для розробки:
Ø Закон України «Про повну загальну середню освіту» (стаття 23);
Ø Положення про педагогічну інтернатуру, затверджене наказом Міністерства освіти і науки України від 25 жовтня 2021 року № 1128.
Мета реалізації програми:
професійно-педагогічна адаптація вчителя-інтерна до умов педагогічної діяльності у закладі освіти.
Завдання реалізації програми:
Ø створення системи професійно-педагогічної адаптації інтерна до реальних умов педагогічної діяльності, формування сприятливого мікроклімату та відчуття соціально-психологічного комфорту, встановлення доброзичливих взаємовідносин із учасниками освітнього процесу;
Ø розвиток компетентностей, педагогічної майстерності для виконання інтерном навчальної, виховної, методичної, організаційної роботи та іншої педагогічної діяльності;
Ø поліпшення культурологічної, мовної, психолого-педагогічної, комп'ютерної, методичної, практичної підготовки інтерна, формування його професійної готовності до самостійної педагогічної діяльності;
Ø формування поваги до професії і сумлінного ставлення до трудової діяльності.
Учасники реалізації програми:
Інтерн: Губа Ольга Сергіївна, учитель історії,суспільствознавства
Педагог-наставник: Штогрін Світлана Петрівна, учитель зарубіжної літератури,історії.
Інтерн Гунєвич Вікторія Максимівна,соціальний педагог
Педагог-наставник Линькова Наталія Афанасіївна,практичний психолог
Очікувані результати реалізації програми: успішний старт педагогічної діяльності новопризначеного працівника; поліпшення методичної, практичної, культурологічної, мовної, психолого-педагогічної, комп'ютерної, підготовки педагога;
ІІ. План заходів педагогічної інтернатури
|
№ |
Зміст заходів |
Термін виконання |
Відповідальний |
Очікувані результати |
|
1 |
Знайомство з інтерном. Година спілкуван-ня «Розповідь про себе». Анкетування |
До 12.09 |
ЗДНВР |
|
|
2 |
Вивчення нормативно-правової докумен- тації щодо викладання історії та документації соціального педагога |
До 16.09 |
адміністрація |
|
|
3 |
Вивчення методичних рекомендацій щодо організації освітнього процесу в 2025/2026 навчальному році |
До 01.09 |
ЗДНВР |
|
|
4 |
Планування роботи вчителя. Робота з навчальними програмами, їх змінами, пояснювальними записками до них, шкільною документацією |
До 01.09 |
Штогрін С.П. Линькова Н.А |
|
|
5 |
Особливості ведення класного журналу. Заповнення класного журналу |
До 15.09 |
ЗДНВР |
|
|
6 |
Організація дистанційного навчання |
До 01.09 |
директор |
|
|
7 |
Проведення оцінювання учнів 6,7 класів. Формувальне оцінювання НУШ |
До 10.09 |
ЗДНВР |
|
|
8 |
Особливості організації освітнього процесу . Нестандартні форми роботи НУШ у 5,6,7 кл |
До.12.09 |
ЗДНВР |
|
|
9 |
Роль самооцінювання здобувачів освіти |
вересень |
ЗДНВР |
|
|
10 |
Проведення індивідуальних консультацій, бесід педагога-наставника з інтерном |
За потребою |
Штогрін С.П. Линькова Н.А. |
|
|
11 |
Взаємовідвідування навчальних занять, відвідування уроків. Здійснення рефлексії педагогічної діяльності |
вересень жовтень |
Штогрін С.П. Линькова Н.А. |
|
|
12 |
Методика вивчення навчальних досягнень учнів. Здійснення моніторингу результатів навчання учнів. |
жовтень |
ЗДНВР |
|
|
13 |
Круглий стіл «Мої перші педагогічні кроки» |
29.10 |
ЗДНВР |
|
|
14 |
Участь у «круглих столах», тренінгах, навчальних семінарах з методичних питань |
За планом |
|
|
|
15 |
Створення належного психологічного клімату в учнівському колективі |
систематично |
Линькова Н.А. |
|
|
16 |
Проведення самоаналізу уроку, виховного заходу (практичне завдання) |
листопад |
ЗДНВР |
|
|
17 |
Методика стимулювання навчально-пізнавальної діяльності учнів |
грудень |
ЗДНВР |
|
|
18 |
Дотримання академічної доброчесності, запобігання і припинення булінгу |
За планом |
директор |
|
|
19 |
Проходження курсів, спецкурсів, вебінарів, конференцій на платформах Prometeus , на сайті ЕdЕra та інших платформах з метою підвищення кваліфікації |
За планом |
|
|
|
20 |
Відвідування уроків з метою надання методичної допомоги |
Вересень листопад |
адміністрація |
|
|
21 |
Участь в шкільних засіданнях ПС учителів. Виступи з презентаціями роботи |
За планом |
адміністрація |
|
ІІІ. Індивідуальний план роботи інтерна
|
№ |
Зміст роботи |
Термін виконання |
Очікувані результати |
|
1 |
Опрацювання законодавчих та нормативно - правових документів із питань освіти |
Протягом навчального року |
|
|
2 |
Ознайомлення з тижневим навантаженням на 2025/2026 навчальний рік |
Протягом навчального року |
|
|
3 |
Опрацювання навчальних програм НУШ |
Протягом навчального року |
|
|
4 |
Опрацювання інструкцій та методичних рекомендацій щодо викладання історії,суспільствознвства(Губа ОС),поведення ппосвітницьких занять(Гунєвич В.М.) |
Протягом навчального року |
|
|
5 |
Календарне планування з навчальних предметів |
Протягом навчального року |
|
|
6 |
Опрацювання методичного забезпечення викладання предметів навчального плану |
Протягом навчального року |
|
|
7 |
Опрацювання вимог щодо оцінювання навчальних досягнень учнів та ведення записів у журналах |
Вересень |
|
|
8 |
Планування самоосвітньої діяльності у відповідності до плану науково-методичної роботи освітнього закладу |
Протягом навчального року |
|
|
9 |
Планування участі у шкільних формах методичної роботи. Робота з методичною літературою |
Протягом навчального року |
|
|
10 |
Участь у шкільних методичних формах роботи. |
Згідно плану |
|
|
11 |
Вивчення нових наукових ідей, найактуальніших педагогічних проблем у відповідності до методичної теми освітнього закладу |
Постійно |
|
|
12 |
Вивчення та впровадження в практику перспективно-го педагогічного досвіду, новітніх досягнень педагогічної, психологічної наук, нових педагогічних технологій |
Протягом навчального року |
|
|
13 |
Створення належного психологічного клімату в учнівському колективі |
Постійно |
|
|
14 |
Відвідування методичних нарад, педрад, семінарів |
Постійно |
|
|
15 |
Заохочування класу до участі в різноманітних конкурсах |
Постійно |
|
|
16 |
Опрацювання педагогічної періодичної преси |
Постійно |
|
|
17 |
Відвідування уроків наставника та запрошення на свої уроки. Самоаналіз уроків |
Протягом навчального року |
|
|
18 |
Участь в шкільних засіданнях ПС вчителів. Виступи з презентаціями роботи |
За планом роботи закладу |
|
|
19 |
Проходження курсів, спецкурсів, вебінарів, конференцій на платформах Prometeus, на сайті ЕdЕra та інших платформах з метою підвищення кваліфікації. |
Постійно |
|
|
20 |
Творчий звіт на засіданні ПС учителів, засіданні педагогічної ради |
За планом роботи закладу |
|
НОРМАТИВНО-ПРАВОВА БАЗА ЗАПРОВАДЖЕННЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ ІНТЕРНАТУРИ
1. ЗАКОН УКРАЇНИ «Про освіту» https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Розділ I ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Основні терміни та їх визначення
1. Для цілей цього Закону наведені терміни вживаються в такому значенні: 11) педагогічна інтернатура - система заходів, спрямованих на підтримку педагогічного працівника закладу освіти, призначеного на посаду вперше, у провадженні ним педагогічної діяльності та набутті (вдосконаленні) його фахової майстерності;
Розділ IV УЧАСНИКИ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ
Стаття 23. Педагогічна інтернатура
1. Особи, які не мають досвіду педагогічної діяльності та приймаються на посаду педагогічного працівника, протягом першого року роботи повинні пройти педагогічну інтернатуру. Положення про педагогічну інтернатуру затверджується центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.
Педагогічна інтернатура організовується відповідно до наказу керівника закладу освіти, що видається в день призначення особи на посаду педагогічного працівника. Педагогічна інтернатура має передбачати заходи, що забезпечать здобуття та/або вдосконалення професійних компетентностей і педагогічної майстерності протягом першого року професійної діяльності педагогічного працівника, зокрема: - супровід та підтримка у педагогічній діяльності з боку досвідченого педагогічного працівника (педагога-наставника); - різні форми професійного розвитку (відвідування навчальних занять, опрацювання відповідної літератури тощо).
2. Виконання обов’язків педагога-наставника покладається на педагогічного працівника з досвідом педагогічної діяльності, як правило, не менше п’яти років за відповідною спеціальністю (такою самою або спорідненою предметною спеціальністю або спеціалізацією).
3. Відповідно до рішення керівника закладу освіти педагогічному працівникові за виконання обов’язків педагога-наставника призначається доплата у граничному розмірі 20 відсотків його посадового окладу (ставки заробітної плати) в межах фонду оплати праці закладу освіти.
2. ЗАКОНУ УКРАЇНИ «ПРО ПОВНУ ЗАГАЛЬНУ СЕРЕДНЮ ОСВІТУ» https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text
Інтерн - особа, яку призначено вперше на посаду педагогічного працівника. Стаття 22
На посади педагогічних працівників приймаються особи, які мають педагогічну освіту, вищу освіту та/або професійну кваліфікацію, вільно володіють державною мовою (для громадян України) або володіють державною мовою в обсязі достатньому для спілкування (для іноземців та осіб без громадянства), моральні якості, фізичний і психічний стан яких дозволяють виконувати професійні обов'язки.
Перелік посад педагогічних працівників встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Педагогічні працівники закладів освіти приймаються на роботу за трудовими договорами відповідно до вимог Закону України «Про освіту» і законодавства про працю.
3. ПОЛОЖЕННЯ «ПРО ПЕДАГОГІЧНУ ІНТЕРНАТУРУ» затверджено наказом МОН від 25 жовтня 2021 року № 1128. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1670-21#Text Педагогічна інтернатура система заходів, спрямованих на підтримку педагогічного працівника закладу освіти, призначеного на посаду вперше, у провадженні ним педагогічної діяльності та набутті (вдосконаленні) його фахової майстерності впродовж першого року професійної діяльності під керівництвом досвідченого педагога наставника. Основним завданням педагогічної інтернатури є:
• створення системи професійно-педагогічної адаптації інтерна до умов педагогічної діяльності, формування сприятливого мікроклімату та - відчуття соціально психологічного комфорту, встановлення доброзичливих взаємовідносин із учасниками освітнього процесу;
• набуття фахових компетентностей, педагогічної майстерності, формування професійної готовності інтерна до самостійної педагогічної діяльності; • формування поваги до професії і сумлінного ставлення до трудової діяльності; • формування інституту наставництва у закладах освіти, розвиток професійних спільнот педагогічних працівників.
Педагогічна інтернатура включає три етапи: підготовчий, формувальний та узагальнюючий.
Підготовчий етап:
1. Наявність інтерна (особи, які не мають досвіду педагогічної діяльності та приймаються на посаду педагогічного працівника, протягом першого року роботи повинні пройти педагогічну інтернатуру). ( ІНТЕРН)
2. Вибір педагогічного працівника, на якого покладається виконання обов’язків педагога – наставника. (ПЕДАГОГ- НАСТАВНИК)
3. Педагогічна інтернатура організовується відповідно до наказу керівника закладу освіти, що видається в день призначення особи на посаду педагогічного працівника. (НАКАЗ )
4. Обов’язковим є створення Програми педагогічної інтернатури, яка укладається спільно педагогом-наставником та інтерном і затверджується керівником закладу. (ПРОГРАМА)
5. 5.Педагогічнаінтернатура має передбачати заходи, що забезпечать здобуття та вдосконалення професійних компетентностей і педагогічної майстерності протягом першого року професійної діяльності педагогічного працівника-інтерна. (ЗАХОДИ в програмі; окремий ПЛАН ЗАХОДІВ; інший варіант).
Формувальний етап:
Організація та проведення заходів педагогічної інтернатури:
• проведення індивідуальних консультацій, наставницьких бесід з інтерном; • допомога у підборі відповідної літератури, підготовці навчальних занять, розробленні дидактичних матеріалів тощо;
• взаємовідвідування навчальних занять, відвідування уроків досвідчених педагогічних працівників;
• здійснення моніторингу результатів навчання учнів;
• участь у тренінгах, навчальних семінарах з методичних питань, творчих звітах педагогічних працівників;
• вивчення досвіду кращих педагогів шляхом аналізу їх вебсайтів, вебресурсів професійних спільнот, а також періодичних професійних
• видань;
• залучення інтерна до партнерської взаємодії з науковими, науково- педагогічними та педагогічними працівниками, участі
• в професійних спільнотах педагогічних працівників;
• психологічний супровід інтерна.
Узагальнюючий етап:
Заслуховування на засіданні педагогічної ради спільного звіту інтерна та педагога наставника про результати виконання програми педагогічної інтернатури. За результатами звіту приймається рішення та можуть надаватися рекомендації інтерну щодо подальших напрямів професійного розвитку, що відображається у відповідному наказі керівника закладу освіти.
4. ПРОФЕСІЙНИЙ СТАНДАРТ ВЧИТЕЛЯ (наказ Мінсоцполітики від 23.12.2020 року № 2736) «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти» «Вчитель закладу загальної середньої освіти» «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)» https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text
Структура професійного стандарту вчителя
1. Загальні відомості. Умови праці, умови допуску до професійної діяльності тощо. 2. Навчання та професійний розвиток.
3. Основні документи, що регулюють професійну діяльність.
4. Перелік та опис трудових функцій.
5. Загальні та професійні компетентності.
6. Орієнтовні описи професійних компетентностей вчителя відповідно до категорій.
5. ПРОФЕСІЙНИЙ СТАНДАРТ «ПРАКТИЧНИЙ ПСИХОЛОГ ЗАКЛАДУ ОСВІТИ», затверджений наказом Міністерства економіки України від 24.11.2020 № 2425 (Лист Міністерства освіти і науки України «Про затвердження професійного стандарту «Практичний психолог закладу освіти» від 30.11.2020 № 6/1427-20) https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/12/Standart_Praktychnyy_psykholoh.pdf
МАТЕРІАЛ ДЛЯ САМОСТІЙНОГО ОПРАЦЮВАННЯ:
1.Збірка "Педагогічна інтернатура"(для вчителів початкових класів НУШ) містить Положення про педагогічну інтернатуру; статтю Закону України про педпгогічну інтернатуру; матеріали анект для молодого вчителя інтерна та його наставника; план заходів педагогічної інтернатури педагога-наставника ; індивідуальний план роботи молодого спеціаліста (інтерна); зразок банку даних педагогічної інтернатури (педагога наставника та інтерна); поради для молодого вчителя та його наставника. Освітній проєкт на урок:
https://naurok.com.ua/zbirka-pedagogichna-internatura-dlya-vchiteliv-pochatkovih-klasiv-nush 229166.html